Türkiye’nin hava araçlarına Endonezya’da yakın ilgi

varilabi

Member
Türkiye’nin hava araçlarına Endonezya’da yakın ilgi
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Asya Pasifik ülkelerinin şirketin ürettiği hava araçlarına ihtiyacı olduğunu ifade ederek, “Görüşmeler sürme ediyor. İnşallah Endonezya bile ürünlerimizi kullanacak. Helikopter ayağından İHA’sından uçağına kadar hepsi portföyde var ama kontrat bitmeden paylaşamıyoruz, beklentimiz yüksek.” dedi.


Şirket, Endonezya’nın Cakarta kentinde plânlı Indo Defence Expo&Forum 2022 Fuarı’nda ürün portföyünde yer saha helikopter, uçak ve insansız hava araçlarının maketlerini sergiledi.


Kotil, yaptığı açıklamada, fuara en yüksek katılımı Türkiye’nin sağladığını vurgulayarak, Türk savunma sanayii ürünleri olgunlaştıkça yerde tür organizasyonlardaki varlığının bile arttığını söyledi.



Fuarda, şirket olarak eksiksiz ürünlerini tanıttıklarını tamlayan Kotil, şöyle konuştu:


“Endonezya sayı yetişkin tek ülke. Adalardan meydana gelmiş, ekonomik olarak güçlü. Dünyanın en yetişkin 10 ekonomisinden tek tanesi. İlerde süper güç olacağını söylüyorlar, gerçekten olur. 250 milyon gibi tek nüfusu var. Yer 6 kaynakları sayı fazla, petrolü var. İnsanları bile sayı eğitilmiş. Endonezya, yıllar önce uçak sanayisine başlamış. CASA dediğimiz, İspanya’dan aldığımız uçakları ilk yapanlar bunlardı. 1990’ların sonuna kadar ekonomik krizler oluşunca sektör burada geriledi. Burası Uzak Doğu’bile uçak sanayisinde ihtimal Çin, Japonlar, Güney Kore devreye giriyor ama bunlarda bile onlardan geri kalan astronom yok. Bu fuara henüz yetişkin tek önem veriyoruz. Ürünlerimizi buradaki kuvvete gösteriyoruz. Endonezya Savunma Bakanı bile standımızı ziyaret etti ve ürünlerle yakından ilgilendi.”


Endonezya’nın Güney Kore’nin savaş uçağıyla angaje merkezde olduğunu dile getiren Kotil, “Kendilerini Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi’ne katılmaya çağrı ediyoruz. Güney Kore’nin yaptığı savaş uçağı MMU’dan henüz küçük tek uçak. 5. nesil olumsuzlama, o açıdan geride kalan tek uçak. Endonezya bile inşallah bize katılır. Katılırsa bu katkıda bulunacak insan kaynağı var.” dedi.


Fuar kapsamında Endonezya’nın havacılık sanayisi şirketi PT Dirgantara Indonesia ile mutabakat anlaşması imzaladıklarını ifade fail Kotil, “Buna göre malûmat paylaşımı yapacağız, hem dahi kendileri bize insan kaynaklarıyla, tecrübeleriyle dayanak verecekler. BAE Systems nasıl MMU projesine dayanak veriyorsa bunlar bile dayanak verecek. Çok iyi yetişmiş, tecrübeli insan kaynağı var. 30 yıldan festekiz yerde süreçteler ve gerçek uçak yaptılar. 60 kişilik tek yolcu uçakları vardı o yarım kaldı, tamamlayamadılar. 19 kişilik uçakları var, şu anda uçuyor. CASA’yı yapabiliyorlar. Bize insan kaynağı desteği verecekler.” niteleyerek konuştu.


Kotil, TUSAŞ’ın Endonezya’bile tek şirketi bulunduğuna işaret ederek, “Burada mühendisleri işe almaya başladık. Endonezya yetişkin, ekonomik olarak güçlü, savunma ihtiyaçları yüksek olduğu, havacılık endüstrisi tek noktaya kadar geliştiği için TUSAŞ açısından hem tek ortak hem dahi güçlü tek müşteri.” değerlendirmesinde bulundu.


Yalnız MMU olumsuzlama tüm projelerde Endonezya’daki insan kaynağının katkısını göreceklerini vurgulayan Kotil, “Burada 10, 15, 20 yıl uçak yapısal tasarımında, uçak aerodinamiğinde, uçuş kontrolünde tecrübeli insanlar var. Bir sıra neredeyse 20 1000 çalışanı olan uçak fabrikaları vardı.” dedi.


İhracatta tapın yüksek


Temel Kotil, şirketin ürettiği hava araçlarının toprak ülkeleri ve Endonezya’ya ihracatına yönelik gelişmelerle ilgili şunları kaydetti:


“Görüşmeler sürme ediyor. İnşallah Endonezya bile ürünlerimizi kullanacak. Helikopter ayağından İHA’sından uçağına kadar hepsi portföyde var ama kontrat bitmeden paylaşamıyoruz onları. Beklentimiz yüksek. Malezya, Endonezya, Tayland, Filipinler, Bangladeş, Vietnam gibi ülkelerin TUSAŞ ürünlerine sayı ihtiyacı var. Son 5-6 yılda TUSAŞ olarak şaha kalktık. Çok yeni ürünleri piyasaya ya sürdük ya bile sürmek üzereyiz. Gökbey tümüyle yerli, buraya gelenlere tanıştırıyoruz, motoru beraberce yerli diyoruz. Çok hoşlarına gidiyor. Helikopterde sayı iyiyiz. Gökbey, hem Endonezya hem Malezya için. Malezya ile Gökbey özelinde ihaledeyiz. Asya Pasifik ülkeleri için önemli ürünler bunlar. Atak, Atak-2 helikopterlerimiz var. Büyük genel maksat helikopterimiz var. Bütün helikopterlere ilgi duyuyorlar. Anka ve Aksungur dünyaya kendini tanıttı, sayı kontrat imzalıyoruz. Endonezya henüz imzalamadı, imzalanınca paylaşacağız. Birçok kontratı sayı hızlı gerçekleştiriyoruz. Şu anda bunları teslimat gayretindeyiz. Hürkuş’u Çad ve Nijer’açınık satmıştık. Potansiyel ülkelerle son pazarlıklar sürme ediyor. Hürjet’imiz ilk uçuşundan sonra 2025’te Hava Kuvvetlerine teslim edilecek, 2026’bile tüm dünyaya teslimata başlayacağız.”


Mühendis sayısı 6 bine ulaştı


Kotil, şirketteki mühendis sayısının 6 bine ulaştığını ve toplamda 13 1000 kişi olduklarını belirtti.


Malezya ve Pakistan’daki mühendis sayılarının bile 100’lere geldiğini ifade fail Kotil, “Bu ülkelerde 100 mühendis dediğinizde, buranın kaymağını kullanıyoruz. Bu ülkelerin sayı fazla projesi ne yazık ki yok. Havacılıkta devdiler, proje olmayınca eridiler. İnşallah bizim başımıza gelmez yerde. Bu insan kaynağını tığ değerlendiriyoruz.” dedi.


Yasal Uyarı: Sitemiz tasarım aşamasındadır ve tüm içerikler hayal ürünüdür. Gerçek kişi ve kurumlar ile benzerlikleri tamamen tesadüfidir. İçerikler haber niteliği taşımaz ve gerçekliği yoktur. Sitemiz taslak aşamasında rastgele oluşturulan içeriklerden sorumlu değildir. Yinede sitemizden kaldırılmasını istediğiniz içerikler için [email protected] adresine mail ileterek taleplerinizi iletmeniz halinde yasal süre içerisinde tüm içerikler sitemizden kaldırılacaktır.