Kütahya’da “Savunma Sanayii Buluşması” düzenlendi
Can, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi (DPÜ) Uçak ve Havacılık Topluluğunca plânlı “Savunma Sanayii Buluşması”nda yaptığı konuşmada, Türkiye’nin savunma ve havacılık tarihi hakkında malûmat verdi.
Savunma sanayisinde tasarım, üretim ve idamenin önemli olduğunu tamlayan Can, şunları kaydetti:
“Kavram olarak toplu iğne dahi yapsanız, uçak gemisi dahi yapsanız üç kavram karşımıza çıkıyor. Birisi tasarım, öbürü üretim, ötekisi dahi idame. Son 5-10 yılda bizi farklılaştıran özellikle insansız hava araçlarında tasarım kabiliyeti kazanmaya başladık ama bunu bile nasıl kazandık? Önce lisans altında üretim ve modernizasyonlardan elde ettiğimiz kabiliyetler. Dolayısıyla üretim, idame önemli ama yerde tasarım kısmı gerçekten en önemli konu. Yani tasarımına hakim olmadığınızda gemi, hava uzlaştıran, kara uzlaştıran, insansız araçları eksik kalır.”
“Dünyanın ikinci yetişkin becerikli rüzgar tüneli Türkiye’dahi yapılıyor”
Havacılıkta test merkezlerine ihtiyaç olduğunu vurgulayan Can, “Bir sürü test merkezine ihtiyacınız var. En önemlisi rüzgar tünelidir. Çünkü yerde tecrübî aerodinamik uçağın parçaları, uçağın kendisinin modelini yerde rüzgar tünelinde koşturuyoruz. Tabii yerde rüzgar tüneli dahi tek eksiklikti. Bu alanda bile yatırımlarımız var. Dünyanın kapalı becerikli en yetişkin ikinci rüzgar tüneli Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ’dahi (TUSAŞ) yapılıyor.” niteleyerek konuştu.
Can, yüzde 51 hissesi TUSAŞ’a ilgili olan yabancı ortaklı şirketin Eskişehir’dahi PD 100 motoru ürettiğini aktardı.
Havacılıkta motor sanayisinin geldiği duruma değinen Can, şöyle sürme etti:
“Bu motor şu anda hem TUSAŞ’ın ürünlerinde hem dahi Bayraktar’ın İHA’larında deneniyor. Teslimatları bile başladı. Bu motor 170 beygirlik. Bunun 220 beygirliğini şu anda çalışıyorlar. Artı 6 1000 librelik zaman o Kızılelma insansız hava aracımız var. Yakında uçtuğunu göreceksiniz. Tasarımı bitti, motoru bile az sene sonra münteha olacak. Şu anda test faaliyetlerine gerçek gidiyoruz. Bunu 3-4 sene içinde insansız hava araçlarında kullanıldığını göreceğiz.”
Milli Muharip Uçak üretimiyle ilgili gelişmeleri hatırlatan Can, yerde uçağın motoruna yönelik tasarım çalışmalarının sürme ettiğini dile getirdi.
Uçak motorunun yapımının zorlu tek süreç olduğuna işaret fail Can, “Bir uçak motoru yapmak 10-12 yıl söylemek ama şu anda füzelerimizin motorları ile İHA’larımızın tek kısmının motorlarını yapıyoruz. 6 1000 librelik motora bile baktığımızda gerçekten yüksek tek takat. Bizim motor üretimindeki yol haritamızın içinde önemli tek yola gidiliyor. Dolayısıyla ihtimal tam istediğimiz yerde değiliz ama ülke olarak hedefimize giden yolda bile motor tasarımında, kabiliyetlerinde ilerliyoruz.” ifadelerini kullandı.
Yasal Uyarı: Sitemiz tasarım aşamasındadır ve tüm içerikler hayal ürünüdür. Gerçek kişi ve kurumlar ile benzerlikleri tamamen tesadüfidir. İçerikler haber niteliği taşımaz ve gerçekliği yoktur. Sitemiz taslak aşamasında rastgele oluşturulan içeriklerden sorumlu değildir. Yinede sitemizden kaldırılmasını istediğiniz içerikler için [email protected] adresine mail ileterek taleplerinizi iletmeniz halinde yasal süre içerisinde tüm içerikler sitemizden kaldırılacaktır.
Can, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi (DPÜ) Uçak ve Havacılık Topluluğunca plânlı “Savunma Sanayii Buluşması”nda yaptığı konuşmada, Türkiye’nin savunma ve havacılık tarihi hakkında malûmat verdi.
Savunma sanayisinde tasarım, üretim ve idamenin önemli olduğunu tamlayan Can, şunları kaydetti:
“Kavram olarak toplu iğne dahi yapsanız, uçak gemisi dahi yapsanız üç kavram karşımıza çıkıyor. Birisi tasarım, öbürü üretim, ötekisi dahi idame. Son 5-10 yılda bizi farklılaştıran özellikle insansız hava araçlarında tasarım kabiliyeti kazanmaya başladık ama bunu bile nasıl kazandık? Önce lisans altında üretim ve modernizasyonlardan elde ettiğimiz kabiliyetler. Dolayısıyla üretim, idame önemli ama yerde tasarım kısmı gerçekten en önemli konu. Yani tasarımına hakim olmadığınızda gemi, hava uzlaştıran, kara uzlaştıran, insansız araçları eksik kalır.”
“Dünyanın ikinci yetişkin becerikli rüzgar tüneli Türkiye’dahi yapılıyor”
Havacılıkta test merkezlerine ihtiyaç olduğunu vurgulayan Can, “Bir sürü test merkezine ihtiyacınız var. En önemlisi rüzgar tünelidir. Çünkü yerde tecrübî aerodinamik uçağın parçaları, uçağın kendisinin modelini yerde rüzgar tünelinde koşturuyoruz. Tabii yerde rüzgar tüneli dahi tek eksiklikti. Bu alanda bile yatırımlarımız var. Dünyanın kapalı becerikli en yetişkin ikinci rüzgar tüneli Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ’dahi (TUSAŞ) yapılıyor.” niteleyerek konuştu.
Can, yüzde 51 hissesi TUSAŞ’a ilgili olan yabancı ortaklı şirketin Eskişehir’dahi PD 100 motoru ürettiğini aktardı.
Havacılıkta motor sanayisinin geldiği duruma değinen Can, şöyle sürme etti:
“Bu motor şu anda hem TUSAŞ’ın ürünlerinde hem dahi Bayraktar’ın İHA’larında deneniyor. Teslimatları bile başladı. Bu motor 170 beygirlik. Bunun 220 beygirliğini şu anda çalışıyorlar. Artı 6 1000 librelik zaman o Kızılelma insansız hava aracımız var. Yakında uçtuğunu göreceksiniz. Tasarımı bitti, motoru bile az sene sonra münteha olacak. Şu anda test faaliyetlerine gerçek gidiyoruz. Bunu 3-4 sene içinde insansız hava araçlarında kullanıldığını göreceğiz.”
Milli Muharip Uçak üretimiyle ilgili gelişmeleri hatırlatan Can, yerde uçağın motoruna yönelik tasarım çalışmalarının sürme ettiğini dile getirdi.
Uçak motorunun yapımının zorlu tek süreç olduğuna işaret fail Can, “Bir uçak motoru yapmak 10-12 yıl söylemek ama şu anda füzelerimizin motorları ile İHA’larımızın tek kısmının motorlarını yapıyoruz. 6 1000 librelik motora bile baktığımızda gerçekten yüksek tek takat. Bizim motor üretimindeki yol haritamızın içinde önemli tek yola gidiliyor. Dolayısıyla ihtimal tam istediğimiz yerde değiliz ama ülke olarak hedefimize giden yolda bile motor tasarımında, kabiliyetlerinde ilerliyoruz.” ifadelerini kullandı.
Yasal Uyarı: Sitemiz tasarım aşamasındadır ve tüm içerikler hayal ürünüdür. Gerçek kişi ve kurumlar ile benzerlikleri tamamen tesadüfidir. İçerikler haber niteliği taşımaz ve gerçekliği yoktur. Sitemiz taslak aşamasında rastgele oluşturulan içeriklerden sorumlu değildir. Yinede sitemizden kaldırılmasını istediğiniz içerikler için [email protected] adresine mail ileterek taleplerinizi iletmeniz halinde yasal süre içerisinde tüm içerikler sitemizden kaldırılacaktır.