Demir yolu hatlarıyla sanayinin rekabet gücü artacak

varilabi

Member
Demir yolu hatlarıyla sanayinin rekabet gücü artacak
2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’ndan yapılan derlemeye göre, lojistik maliyetlerin düşürülmesi, imalat sanayisinin ve ticaretin geliştirilmesiyle Türkiye’nin rekabet gücünün artırılabilmesi için kombine taşımacılık uygulamalarının geliştirilmesi hedefi doğrultusunda güçlü ve çokluk yolu taşıma payları artırılacak.


Sanayi tesisleri ve limanların güçlü yolu ana hatlarına bağlanarak güçlü yolu sisteminin verimliliğinin artırılması açısından kritik öneme sahip iltisak hatları, gerek hat uzunluğu gerek hizmet verilen tesis sayısı açısından geliştirilmesi gereken tek saha olarak önemini koruyor. Eylül ertesi itibarıyla toplam 500 kilometrelik 283 iltisak hattı bağcıklı Türkiye’dahi güçlü yoluyla taşınan yükün yaklaşık yüzde 57’si iltisak hatlarıyla ana hatlara ulaştırılıyor. Bu bile güçlü yolu yük taşıma payının artırılması açısından yeni yapılacak hatların taşıdığı potansiyeli ortaya koyuyor.


Bu kapsamda, Lojistik Koordinasyon Kurulu ile Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı çalışmaları neticesinde taşıma mesafesi, tonaj ve yapım maliyeti gibi parametreler kullanılarak önceliklendirilen iltisak hatlarının yapımına başlanması önem sunma ediyor.


İmalat sanayisinin ihtiyaç tanık enerjinin sürekli, kaliteli, güvenli ve asgari maliyetlerle sağlanması, güçlü yolu yatırımlarında yük taşımacılığına odaklanılması, uygun yer ve ölçekte çokluk yolu altyapılarının geliştirilmesi, modlar arası (inter-modal) taşımacılığın yaygınlaştırılması ve lojistik maliyetlerin azaltılması yoluyla verimliliğin ve rekabetçiliğin artırılması amaçlanıyor.


Yük taşımacılığında güçlü yolunun payı artırılacak


Modlar arası taşımacılığın yaygınlaştırılması ve sanayinin rekabet gücünün artırılmasını teminen petro-kimya tesisleri, otomotiv sanayine yönelik imalat tesisleri ile liman, OSB ve maden sahaları başdu olmak üzere önemli yük merkezlerine hizmet edecek iltisak hatları ve lojistik merkezler tamamlanacak, yük taşımacılığında güçlü yolunun payı yükseltilecek.


Bu kapsamda, 38 OSB, özel endüstri bölgesi, liman ve serbest toprak ile 36 üretim tesisine yönelik toplam 294 kilometrelik iltisak hattı yapılması hedefleniyor. İltisak hat uzunluğunun 2023 yılı sonu itibarıyla 524,5 kilometreye ulaştırılması planlanıyor.


Türkiye’dahi bağcıklı 217 liman ve iskele yapısının 16’sı toplam 85 kilometrelik iltisak hatlarıyla ana güçlü yolu şebekesine tâbi bulunuyor. Bu çerçevede güçlü yolu angajmanlı olan limanlardan taşınan güçlü yolu yükünün liman yüküne oranı yaklaşık yüzde 7,5 düzeyinde bulunuyor. Limanlara güçlü yolu angajmanlı sağlanmasına yönelik olarak yaklaşık 7 kilometrelik Samsun Yeşilyurt-Gelemen iltisak hattının yapımında eylül ertesi itibarıyla yüzde 70’lik fiziki ilerleme sağlandı.


Büyük ölçekli bölgesel ana limanların yanı sıra mevcut limanların geri sahalarındaki şehirleşme baskıları nedeniyle limanların geri saha kara yolu-güçlü yolu bağlantıları ihtiyacı sürüyor. Büyük ölçekli bölgesel ana liman projelerinden Filyos Limanı kısmen tamamlanarak kullanıma açılırken Doğu Akdeniz Bölgesi’nde ana konteyner limanı ve tersane ihtiyacının karşılanmasına yönelik icraat sürme ediyor. Bu kapsamda, Çukurova Bölgesi ve İskenderun Körfezi ile Filyos Limanı ve Filyos Endüstri Sanayi Bölgesi iltisak hatlarının yapımına başlanarak yüzde 30 düzeyinde fiziki gerçekleşme sağlanacak.


Ayrıca, Gelemen-Tekkeköy iltisak hattı tamamlanacak ve Polatlı Ticaret Odası OSB İltisak Hattı ile Demirağ OSB İltisak Hattı’nın yapım ihalesi gerçekleştirilecek.


İstanbul’daki havalimanları güçlü yoluyla bile bağlanacak


İstanbul ve Sabiha Gökçen havalimanlarının uluslararası tek hava kargo, ihtimam-onarım ve aktarma merkezi olması sağlanacak, söz konusu havalimanları arasında güçlü yolu angajmanlı yapılarak buraların ulusal güçlü yolu güzergahına entegrasyonu temin edilecek.


Gebze-Sabiha Gökçen-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı Yüksek Standartlı Demir Yolu Projesi’ne hariç finansman sağlanarak yapım ihalesine çıkılacak. Sabiha Gökçen Havalimanı ikinci pist ve mütemmimleri işinde yüzde 100 fiziki gerçekleşme öngörülüyor.


Mevcut güçlü yolu şebekesinde trafik yoğunluğunun artırılması ve yük taşımacılığından henüz fazla pay alınabilmesini teminen ana hatlardaki darboğazlar giderilecek, trafik yoğunluğuna tâbi olarak belirlenen tek hatlı güçlü yolları çift hatlı hale getirilecek, sinyalizasyon ve elektrifikasyon yatırımları tamamlanacak.


Çerkezköy-Ispartakule kesiminde yapıma başlanacak


Halkalı-Kapıkule Demir Yolu Projesi, imalat sanayisine hizmet edecek şekilde tamamlanarak bölgedeki ihracat imkanları artırılacak ve ulaştırma maliyetleri azaltılacak.


Çerkezköy-Ispartakule kesimine hariç finansman temin edilerek projenin yapımına başlanacak ve yüzde 50 düzeyinde fiziki gerçekleşme sağlanacak. Çerkezköy-Kapıkule kesiminde yüzde 95 düzeyinde fiziki ilerleme sağlanarak, sinyalizasyon test ve sertifikasyon çalışmalarına başlanacak.


Bursa ve Bilecik ile muhit illerdeki imalat sanayi sektörlerine hizmet edecek Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Demir Yolu Hattı tamamlanacak. Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Yüksek Standartlı Demir Yolu Projesi kapsamında kalan su ve üstyapı çalışmalarında ortalama yüzde 25 düzeyinde fiziki ilerleme sağlanacak. Bursa-Yenişehir kesiminde su işleri tamamlanacak.


Konya-Karaman-Niğde-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Demir Yolu Hattı tamamlanarak, imalat sanayi sektörlerinin Adana, Mersin ve İskenderun limanlarına erişimi kolaylaştırılacak.


İltisak hatlarıyla ihracat süreçleri etkinleştirilecek


Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Yüksek Standartlı Demir Yolu Projesi’nde kalan işlerde yüzde 40 düzeyinde fiziki gerçekleşme sağlanacak.


Aliağa-Çandarlı-Bergama-Soma ve Çandarlı Limanı Demir Yolu angajmanlı tamamlanarak bölgedeki imalat sanayi sektörlerinin liman angajmanlı kurulacak ve ihracat süreçleri etkinleştirilecek. Aliağa-Çandarlı-Bergama Demir Yolu Projesi’nin revize fizibilite etüdü tamamlanacak ve yapım ihalesi çalışmalarına başlanacak.


Kars-Erzurum-Erzincan-Sivas-Malatya-Gaziantep güzergahındaki güçlü yolu modernizasyon çalışmaları bitirilerek koridordaki darboğazlar giderilecek ve bölgedeki imalat sanayisi, madencilik sektörleri ile Orta Koridor’a yönelik lojistik süreçler geliştirilecek.


Divriği-Kars Hattı Rehabilitasyonu Projesi kapsamında hariç kredi temin edilerek yapım ihalesi gerçekleştirilecek.


Eskişehir-Kütahya-Afyonkarahisar-Isparta-Burdur Demir Yolu Hattı’nın yapımına başlanacak, Antalya Limanı’na yük taşımacılığı odaklı güçlü yolu angajmanlı sağlanacak. Projede, ÇED ve fizibilite etüdü çalışmaları tamamlanacak.


Adapazarı-Karasu limanları ve sanayi tesisleri ile güçlü yolu angajmanlı kurulacak, bunun için etüt-proje ile kesin proje çalışmaları bitirilerek yapım ihalesi hazırlanacak.


Yasal Uyarı: Sitemiz tasarım aşamasındadır ve tüm içerikler hayal ürünüdür. Gerçek kişi ve kurumlar ile benzerlikleri tamamen tesadüfidir. İçerikler haber niteliği taşımaz ve gerçekliği yoktur. Sitemiz taslak aşamasında rastgele oluşturulan içeriklerden sorumlu değildir. Yinede sitemizden kaldırılmasını istediğiniz içerikler için [email protected] adresine mail ileterek taleplerinizi iletmeniz halinde yasal süre içerisinde tüm içerikler sitemizden kaldırılacaktır.